Bescherm wat je liefhebt

Seizoenskalender juli

Zoals elk jaar laat het warme weer ons in juli veel zweten. Wat goed dat er juist nu een enorm assortiment sappige en knapperige groenten en fruit te koop is. Mei en juni boden al een verscheidenheid aan heerlijke producten, waarvan de meeste in juli nog seizoen hebben. Het wachten op de eerste appels in augustus overbruggen we met heerlijke steenvruchten. Deze worden nu vers geoogst en gaan direct van de boom naar de markt of de winkel.

De seizoenskalender van juli geeft je een overzicht van welke regionale groenten en fruit deze maand seizoen hebben en welke uit de opslag komen. We hebben over de afzonderlijke groenten en fruit interessante informatie voor je verzameld. Met eenvoudige receptideeën willen we je graag inspireren, hoe je in korte tijd heerlijke gerechten van de seizoensproducten kunt maken.

Seizoenskalender juli: een overzicht

Met regionale en seizoensgebonden groenten en fruit geniet je van de versheid en help je een handje mee voor een beter klimaat. Iedereen die seizoensgroenten en -fruit koopt, doet iets goeds. Maar wanneer heeft welke groenten en welk fruit seizoen? Gezien het constante aanbod in de supermarkt, is het soms niet zo gemakkelijk te herkennen. Met een seizoenskalender zie je in één oogopslag wat er nu op de velden groeit.

In juli kun je volop genieten. De zomer is het hoogseizoen van sappig fruit en knapperige groenten. Lekker zo of in een salade. Hoe je ze verwerkt, maakt niet uit! Het smaakt altijd. Onze grafiek verschaft je een overzicht.

→ Hier kun je de grafiek als PDF downloaden en uitprinten.

De grafiek laat zien welke groenten in juli beschikbaar zijn van de volle grond. © Waschbär

In juli is het aanbod van groenten van de volle grond bijzonder groot.

Veel zachtfruit- en koolvariëteiten zijn te vinden in de grafiek van juli. © Waschbär

Van het vele zoete zachtfruit kun je in juli heerlijk genieten.

Seizoenskalender juli: seizoensgroenten en -fruit vers van het veld

Het aanbod aan regionale groenten en fruit vers van het veld is in juli enorm. De groenten en het fruit gedijen direct onder de zon zonder de hulp van plasticfolie, kassen of tunnels. Bovendien is de keuze aan vitaminerijk zacht fruit deze maand nog groter. Het overdadige aanbod van fruit lokt ons met bonte kleuren en dan zijn de ogen vaak groter dan de maag. Ook zijn er deze maand diverse koolsoorten van de volle grond beschikbaar. Qua vitamine C-gehalte hoeven deze zich niet achter het zachte fruit te verschuilen. Daarnaast zijn ze ook rijk aan vezels, die de darmflora beschermen.

Regionaal superfood: de bosbes ofwel blauwe bes

Sla toe zolang het regionale bosbessenseizoen duurt! De lokale blauwe bessen zijn niet alleen heel erg lekker, ze bevatten ook veel stoffen die goed zijn voor onze gezondheid. Bovenaan de lijst: antioxidanten. Ze bieden bescherming tegen vrije radicalen, die bijvoorbeeld worden veroorzaakt door milieutoxines, UV-straling of nicotine. Deze oxidatieve stress wordt in verband gebracht met verschillende ziekten en het verouderingsproces. De bosbes of blauwe bes is bijzonder rijk aan de antioxidant anthocyanine, die hem zijn prachtige diepblauwe kleur geeft. Dus als je jezelf een plezier wilt doen, verfijn dan je ochtendmuesli met een handvol bosbessen. Of eet een handvol bessen als gezonde lekkernij tijdens je lunchpauze. Voor het geval er iets misgaat: citroensap is een beproefd huismiddeltje om vlekken van bosbessen uit je kleding te verwijderen.

Aan de struik hangen rijpe bosbessen. © CC0 / Mario Mendez

De rijpe bessen kunnen rechtstreeks van de struik worden gesnoept.

Fijn van smaak: frambozen

De delicate roze vruchten zijn voor velen het culinaire hoogtepunt van de zomer. Wie houdt er niet van een romig frambozenijsje of luchtige frambozentiramisu? Bij het bereiden van deze fijne vruchten moet je extra voorzichtig zijn en ze alleen wassen als dit absoluut noodzakelijk is. Biologische producten hebben hier een voordeel. Door hun kwetsbare structuur verwateren frambozen snel en verliezen daardoor hun aroma. Als je iets nieuws in de keuken wilt proberen, combineer de frambozen dan met rucola, dat ook in juli seizoen heeft. Het fijne aroma van de framboos en de scherpe smaak van de rucola vullen elkaar perfect aan. Voeg een paar stukjes walnoot, witte wijnazijn en notenolie toe en je hebt een zomerse lichte salade!

Kruisbes of stekelbes: meer zoet dan stekelig

De kruisbes wordt ook wel stekelbes genoemd vanwege de venijnig scherpe stekels aan de struik. Kruisbessen staan vaak in de schaduw van aardbeien, frambozen en dergelijke. Ze hebben het hoogste suikergehalte van al het zachte zomerfruit, met ongeveer acht gram suiker per 100 gram. In Nederland worden nog maar weinig kruisbessen geteeld. Duitsland is veruit de grootste producent van kruisbessen ter wereld. In 2016 werd ongeveer 83.000 ton geoogst. Vanwege hun stevige consistentie en hoge suikergehalte zijn kruisbessen uitermate geschikt om in te vriezen. Vries de afzonderlijke bessen eenvoudig in op een bord en vul ze vervolgens om in een diepvriesbak. Dit voorkomt dat de bessen aan elkaar plakken.

Een traktatie in juli: de wonderbaarlijke mirabel

De kleine gele mirabel is een ondersoort van de pruim en wordt daarom ook wel de „gele pruim“ genoemd. De melodieuze naam is afgeleid van het Latijnse „mirabilis“ en betekent zoiets als „wonderbaarlijk“. Dit veelbelovende steenfruit wordt traditioneel verwerkt tot jam of compote.

In de seizoenskalender van juli zijn mirabellen, die hier rijp aan de boom hangen, vertegenwoordigd. © CC0 / utroja0

In juli hebben deze zoete vruchten bij ons seizoen.

Een andere manier om van mirabellen te genieten, is in de vorm van een fruitige mirabel-mosterd. Het duurt ongeveer 15 minuten om te bereiden en de lijst met ingrediënten is overzichtelijk.

Ingrediënten

  • 400 g mirabellen
  • 4 el witte wijnazijn
  • 75 g bruine suiker
  • 50 g witte suiker
  • 3-4 el mosterdpoeder

Bereiding

  1. Was en ontpit de mirabellen en snijd ze in kleine stukjes.
  2. Pureer de mirabellen met azijn.
  3. Meng de puree met de suiker en het mosterdpoeder.
  4. Laat al roerend ongeveer drie minuten koken.
  5. Giet het mengsel in gesteriliseerde potten, sluit ze en laat afkoelen.

De mosterd smaakt heerlijk bij brood of vleesgerechten.

Perzik: de mystieke steenvrucht

De seizoenskalender van juli brengt ons nog een andere lekkere steenvrucht, de perzik. De perzik wordt vooral gekenmerkt door zijn fluweelzachte oppervlak, een duidelijke vruchtnaad en sappig vruchtvlees. In onze cultuur heeft de perzik geen diepere betekenis. In de Chinese mythologie wordt hij echter beschouwd als een symbool van leven en onsterfelijkheid. Volgens de legende kweekte de godin Xiwang mu perziken op een afgelegen plaats, waar zij slechts om de paar duizend jaar rijpten en de goden onsterfelijkheid schonken. China is ook het land van oorsprong van de perzik. Van daaruit verspreidde hij zich via Perzië naar Europa en werd daarom in dit land aanvankelijk „Perzische appel“ genoemd. Met een beetje fantasie kun je de fonetische overeenkomst tussen de ‘‘Perzische appel‘‘ en de huidige naam ‘‘perzik‘‘ herkennen.

In juli is het weer tijd voor: abrikozen

De fel geeloranje gekleurde abrikoos staat vooral bekend om zijn milde smaak. Hij bevat zeer weinig fruitzuur en is daardoor ook voor mensen met een gevoelige maag licht verteerbaar. De abrikoos is nauw verbonden met de Oostenrijkse keuken, waar hij onder de naam Marille bekend is. Een culinaire klassieker is de Marillenknödel (abrikozenknoedel) die als dessert wordt geserveerd. Voor de spijsvertering kun je na afloop ook nog een slokje nemen van de bekende Marillenschnaps.

Niet alleen voor konijnen: knapperige wortels

„Eet regelmatig wortels, want wortels zijn goed voor je ogen.“ Veel mensen herinneren zich zeker aan dit gezegde uit hun kindertijd. De waarheid is dat de knapperige sticks veel bètacaroteen bevatten. Bètacaroteen heet ook wel provitamine A. Het wordt in het lichaam namelijk omgezet in vitamine A. En een tekort aan vitamine A kan inderdaad leiden tot slechtziendheid. Een dergelijk tekort is gelukkig op onze breedtegraden zeer onwaarschijnlijk . Maar wortels zijn zeker gezond. Ze zijn rijk aan vele belangrijke voedingsstoffen zoals foliumzuur, ijzer, kalium, magnesium, mangaan, zwavel, pectine en koper. Zelfs als bèta-caroteen je geen arendsogen geeft, kun je er toch gebruik van profiteren. De stof wordt bij overvloedig gebruik tijdelijk in de huid afgezet en zorgt zo voor een frisse teint. Wil je meteen met een huidbehandeling beginnen, dan vind je hier een heerlijk recept voor een vegan worteltaart.

Vers geoogste wortelen worden samengebonden met een dun touwtje. © Waschbär

Wortelen zijn een gezonde, knapperige snack voor tussendoor.

Knolselderij: meer dan saaie soepgroente

Ik moet toegeven dat knolselderij optisch geen schoonheidsprijs wint. Maar zoals we allemaal weten, het innerlijk is wat echt telt. En wat dat betreft hoeft deze knol zich niet te verstoppen. Met zijn etherische oliën en bitterstoffen heeft de knolselderij niet alleen een antibacteriële werking, maar bevordert ook de spijsvertering en verlicht maagirritaties. Bereid als thee is het ook een praktisch huismiddeltje tegen winderigheid. Klinkt dit allemaal te gezond voor je? Probeer dan eens een knolselderij schnitzel. Deze groenteschnitzel is al jaren een populair vegan alternatief voor de klassieke varkens- of kalfsschnitzel. Snijd de knolselderij in plakken van ongeveer 0,5 centimeter dik en haal ze door de paneermeel. Vervolgens bak je ze in ruim olie tot ze krokant zijn. Hij ziet er dan bijna net zo uit als een gewone schnitzel.

Courgette: volop variatiemogelijkheden

De langwerpige pompoenplant is bijzonder aantrekkelijk vanwege de veelzijdige bereidingsmogelijkheden. Voor wie tot nu toe alleen gestoomde of gevulde courgettes heeft gegeten, raden wij een hartige courgettespread aan. Met slechts een paar ingrediënten is het in een mum van tijd klaar. Hier vind je binnenkort het recept om een hartige courgettespread te maken.

Op een snijplank wordt een courgette met een mes in plakjes gesneden. © Waschbär

Zowel hartig als zoet klaargemaakt: courgettes smaken altijd goed!

Dankzij het koolhydraatarme dieet hebben de afgelopen jaren ook groentenoedels hun weg gevonden naar de lokale keukens. Courgettes zijn hiervoor vanwege hun lengte en stevige consistentie bijzonder geschikt. Met een spiraalsnijder tover je in een handomdraai dunne „spaghetti“ uit courgettes. Een voordeel ten opzichte van pasta: de courgettevariant hoeft maar drie tot vier minuten te stomen en ze zijn beetgaar.

Koolsoorten in de zomer: rode kool, witte kool en savooiekool

Ook midden in de zomer kunnen we genieten van knapperige koolsoorten. Naast winterse gerechten zoals stamppotten en ovenschotels hebben rode kool, witte kool en savooiekool nog veel meer te bieden. Witte kool is bijvoorbeeld zeer geschikt voor pastagerechten. Als je haast hebt, fruit dan gewoon witte kool, uien, spek of gerookte tofu en meng deze met gekookte tagliatelle. Je hebt zo een heerlijke gerecht dat je gerust in grotere hoeveelheden kunt klaarmaken. Het is immers bekend, dat kool elke keer na het opwarmen, een beetje beter smaakt. Om gevoelige magen te beschermen, raden we aan om de koolnoedels te kruiden met karwijzaadjes. Savooikool krijgt een verfrissende noot met een beetje citroensap en -rasp. Samen met (plantaardige)room kun je deze kool ook prima in pastagerechten gebruiken.

Het aanbod van de voorgaande maanden blijft

Wat de seizoenskalender van mei en de seizoenskalender van juni ons aan groenten en fruit hebben gebracht, zal ook in juli nog grotendeels verkrijgbaar zijn. Naast nieuwe aardappelen, kersen en aalbessen zijn dat talrijke slasoorten zoals rucola, radicchio en ijsbergsla. Ze dienen als basis voor kleurrijke en verfrissende zomerse salades, die worden verrijkt met lokale groenten zoals komkommer, radijsjes, spinazie, lente-uitjes, radijsjes en co.

Radiccio en ijsbergsla liggen op een snijplank, op de achtergrond worden andere verse ingrediënten in een glas gedaan voor een gelaagde salade. © Waschbär

Knapperige salades kunnen prima in glazen potten worden klaargemaakt. Giet er voor het serveren de dressing over.

Seizoenskalender van juli: deze artikelen komen uit de opslag

Terwijl het aanbod aan vers geoogste regionale producten bijzonder groot is in juli, is het aanbod aan producten uit de opslag eerder beperkt. Alleen aardappelen en witlof vinden hun weg van de koele magazijnen naar de weekmarkten en winkels.

Deel dit artikel met je vrienden

Fotocredits

  • vers-geoogste-groente-en-fruit-juli: © Waschbär
  • groenten-en-fruit-in-juli: © Waschbär
  • rijpe-bosbessen-aan-een-struik: © CC0 / Mario Mendez
  • rijpe-mirabellen-aan-een-boom: © CC0 / utroja0
  • vers-geoogste-wortelen: © Waschbär
  • courgette-snijden: © Waschbär
  • radicchio-en-ijsbergsla-op-een-snijplank: © Waschbär
  • groente-en-fruit-juli: © Waschbär

Bianca Gebhardt schrijft als freelance auteur over de laatste trends op het gebied van duurzaamheid. Ook op het gebied van ecologische en faire mode houdt ze alles in de gaten. In haar vrije tijd experimenteert ze graag met het koken van vleesloze gerechten en creëert culinaire hoogstandjes, waarbij ze ingewikkelde bereidingstechnieken niet schuwt.

VERGELIJKBARE ARTIKELEN

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.